Ällötyksestä ilahtumiseen! Näin varmistat, että vuokramajoitus ei tuota sinulle pettymystä

Ällötyksestä ilahtumiseen! Näin varmistat, että vuokramajoitus ei tuota sinulle pettymystä

Oletko joskus vuokrannut mökkiä tai asuntoa? Kenties kesälomareissulla, ohikulkumatkalla äkillisen yöpymistarpeen ilmaantuessa tai sukujuhlissa vieraalla paikkakunnalla? Oletko joutunut kohtaamaan likaa, epäsiisteyttä, epäasiallista kohtelua tai epäreiluja vuokrausehtoja? Mökin vuokraus voi olla kuin villin lännen seikkailu, mutta se voi olla myös turvallinen ja ilahduttava tapa saada erityislaatuisia majoituselämyksiä.  Tässä artikkelissa kerron TOP6 luotettavan majoituskohteen tunnusmerkit sekä kuinka tehdä hyviä valintoja mökkivuokramarkkinoilla. Käytän artikkelissa sekä majoittajan että majoittujan näkökulmia.


Olet lukemassa artikkelia: “Ällötyksestä ilahtumiseen! Näin varmistat, että vuokramajoitus ei tuota sinulle pettymystä.”

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Läpäisetkö testin? 20 vinkkiä ekologisempaan mökkisaunaan! »


 

Määrittele tarpeesi

Määrittele kolme päätarvetta. Huomaa, että omat tarpeesi voivat olla erilaiset kuin muiden kanssamajoittujien tarpeet.

Sopivan majoituskohteen löytäminen alkaa tarpeen määrittelystä. Mitkä ovat Sinun tarpeesi tältä majoitukselta? Onko tärkeintä löytää tiukkaan budjettiin sopiva huokea majoitus, joka tarjoaa vain paikan, johon kallistaa yöksi päänsä? Vai onko kyseessä perhe, jossa pienten lasten huomioiminen nousee ykköstarpeeksi? Ehkä tärkeintä onkin keskeinen sijainti, johon pääsee julkisilla kulkuneuvoilla? Tai riittävän suuri kylpyhuone, jossa seurueen kaikki jäsenet mahtuvat meikkaamaan ja laittamaan hiuksia ennen sukujuhlia?

Määrittele kolme päätarvetta. Huomaa, että omat tarpeesi voivat olla erilaiset kuin muiden kanssamajoittujien tarpeet. Älä oleta, vaan käy avointa keskustelua asioista ennakkoon majoitusseurueesi kanssa, jotta ei synny turhia väärinkäsityksiä tai mielensäpahoituksia. Esimerkkejä tarpeista voisi olla:

  • pikkulapsiperheen tarpeet, kuten pinnasänky, hoitopöytä tai syöttötuoli
  • keskeinen sijainti, johon pääsee julkisilla kulkuneuvoilla
  • rauhallinen sijainti
  • autopaikka tai lämmityspistoke
  • tietty määrä erillisiä makuuhuoneita yksityisyyden takaamiseksi
  • kylpyhuone ja wc
  • juokseva vesi
  • sähkö
  • keittiön välineistö
  • halpa hinta
  • lemmikki
  • siivouspalvelu
  • lakanoiden vuokrausmahdollisuus
  • sauna
  • järvenranta
  • harrastusmahdollisuudet
  • ei naapureita

Tarpeita voi olla enemmän kuin kolme tai vähemmän kuin kolme. Suosittelen kuitenkin keskittymään korkeintaan kolmeen, ja joustamaan muissa. Täydellistä kohdetta voi olla vaikea löytää ja turha perfektionismi latistaa mieltä ja tunnelmaa. Mistä olet valmis joustamaan ja mistä et?

Luotettavuuden mittarit TOP6

Majoituskohteen luotettavuutta voi mitata monenlaisilla mittareilla. Oma kokemukseni majoittajana ja myös majoittujana on johtanut siihen, että minulle on muodostunut selkeä käsitys luotettavuuden määritelmästä vuokramarkkinoilla.

1 Riittävästi tietoa

Mieluummin joko siistit ja selkeät verkkosivut tai sitten ei sivuja lainkaan.

Luotettava kohde sisältää riittävästi tietoa. Tietoa voi olla jaettu vuokranvälityspalvelun kautta, kuten esimerkiksi Airbnb, oikotie.fi, booking.com tai vuokramökki.com. Myös Facebookissa on runsaasti erilaisia mökinvuokrausryhmiä. Kaikissa näissä kanavissa on omat hyvät ja huonot puolensa sekä majoittajan että majoittujan näkökulmasta. Joissakin palvelimissa tiedon saa helposti jäsenneltyä ja se on löydettävissä vaivatta, kun taas toisissa se on sekavampi. Tärkeintä kuitenkin on, että kohteesta on saatavilla riittävästi tietoa.

Myös vuokrakohteen omat verkkosivut katsotaan eduksi, sillä ne lisäävät läpinäkyvyyttä. Jos kotisivut ovat sekavat, en myöskään lähtisi vuokraamaan kohdetta. Mieluummin joko siistit ja selkeät verkkosivut tai sitten ei sivuja lainkaan. Kaikenlaiset räpellykset ja kyhäelmät antavat kohteesta vain epämääräisiä viboja. Majoittajasta epäluotettavan kuvan antaa myös huono kielioppi: Pisteet, pilkut ja isot kirjaimet ovat väärissä paikoissa, on paljon kirjoitusvirheitä ja lyhyitä töksäyttäviä lauserakenteita.

2 Riittävästi realistisia kuvia

Kohteen ei tarvitse olla täydellinen, kunhan siitä on annettu todenperäinen kuva! Pettymykset syntyvät siitä, kun majoittujalle on luvattu liikaa.

Luotettavasta kohteesta on riittävästi kuvia. Kuvia on otettu eri vuodenaikoina ja eri kuvakulmista. Luotettavassa kohteessa on sekä myyviä ja “täydellisiä” tunnelmakuvia, että realistisia ja arkisempia kuvia. Kuvien arkisuus lisää luotettavuuden vaikutelmaa, koska tällöin majoittuja tietää, mitä on vuokraamassa. Arkisista kuvista välittyy vaikutelma, että vuokraaja ei tahdo vuokrata “unelmaa”, joka usein saattaa osoittautua pettymykseksi, vaan “realistisuutta”, jossa myös virheet ovat osa majoituselämystä.

Kohteen ei tarvitse olla täydellinen, kunhan siitä on annettu todenperäinen kuva! Pieni rosoisuus ja epätäydellisyys tuovat särmää ja inhimillisyyttä. Pettymykset syntyvät siitä, kun majoittujalle on luvattu liikaa. On vaikkapa luvattu täydellistä modernia majoituselämystä, ja sieltä on puuttunut liesi tai jääkaappi. Tai on luvattu rauhallista piilopirttiä, mutta kohteessa selviää, että naapurimökki näkyy ikkunasta. Mikään näistä asioista ei ole ongelma, kunhan asiakasta on tiedotettu niistä. Pettymys ei synny jonkin asian puutteesta vaan siitä, että asiakas ei tiedä sen puuttuvan.

3 Ystävällinen kommunikointi

luotettava ja älykäs majoittaja on vastannut jo useimpiin kysymyksiisi vuokrailmoituksessa tai verkkosivuilla, ennen kuin ehdit edes kysyä niitä!

Yksi oleellinen luotettavuuden mittari on vuorovaikutus majoittujan ja majoittajan välillä. Majoittajalle syntyy hyvä kuva majoittujasta, jos vuokravarauksen saatteena tulee jokin tarkentava kysymys tai pieni infoteksti siitä, millainen porukka on tulossa ja millaisia tarpeita heillä on. Esimerkiksi: “Hei! Olemme tulossa lapsemme frisbee-golf kisaan ja katsoimme, että majapaikkasi on sopivasti reitin varrella. Meitä on tulossa kaksi aikuista ja 8-vuotias tyttö.”

Tyhmiä kysymyksiä ei ole! Kannattaa kuitenkin ensin katsastaa rauhassa kohteen esittelyprofiili ja mahdolliset verkkosivut ja sitten vasta aloittaa kysymyspommitus. Ajattelen, että luotettava ja älykäs majoittaja on vastannut jo useimpiin kysymyksiisi vuokrailmoituksessa tai verkkosivuilla, ennen kuin ehdit edes kysyä niitä!

Tärkeintä kommunikoinnissa on avoimuus, ystävällisyys ja tunne siitä, että olet lämpimästi tervetullut. Jos majoittaja alkaa penätä epämääräisiä vuokravakuuksia tai latoa sääntölitaniaa heti kättelyssä, itselläni jäisi vuokraus siihen. Tällainen natsimeinki ei anna luotettavaa kuvaa majoittajasta eikä majoituskohteesta. Sen sijaan luotettavuutta lisää, jos majoittaja vaikkapa mainitsee kesäkuussa, että “On hyvä huomioida, että hyttysiä on tähän aikaan vuodesta paljon. Mökiltä löytyy hyttyskarkotetta ja ovessa on hyttysverkko, mutta kannattaa miettiä, olisiko tarpeen ottaa mukaan myös itselle sopivaa hyttyskarkotetta”.

4 Avuliaat vinkit

Kun majoittujalla on kaikki olennainen tieto siitä, mitkä tekijät hänen on syytä huomioida, majoituselämys on todennäköisesti onnistunut, vaikka puutteita ilmenisikin.

Älykäs ja luotettava majoittaja tuntee kohderyhmänsä, heidän tarpeensa, pelkonsa ja huolenaiheensa. Hän tarjoaa majoittujalle auliisti vinkkejä silloinkin, kun niitä ei erikseen kysytä. On vastuuntuntoista kertoa vaikkapa vuodenaikoihin liittyvistä huomioonotettavista asioista ennen majoitusta. Majoittajalla ei välttämättä ole aiempaa kokemusta asiasta, joten vara ei vinkeissä venettä kaada. Majoittaja voi myös ystävällisesti tiedustella majoittujalta vaikkapa näin: “Onko teillä aiempaa kokemusta sähköttömästä talvimökkeilystä?”, jotta majoittujalla on mahdollisuus pysähtyä miettimään mahdollisia huomioonotettavia asioita. Kun majoittujalla on kaikki olennainen tieto siitä, mitkä tekijät hänen on syytä huomioida, majoituselämys on todennäköisesti onnistunut, vaikka puutteita ilmenisikin.

Majoittajan vinkit voivat olla pieniä, mutta sitäkin merkityksellisimpiä luottamuksen näkökulmasta. Pieni vinkki majoittajalta voi rohkaista majoittujaa kyselemään myös muista asioista. Tämä puolestaan edistää majoittujan positiivista asiakaskokemusta, joka on majoittajalle suuri ilon lähde.

5 Arvostelut

Mukaan mahtuu aina myös Kaikestavalittajia, joten siksi keskiarvon seulominen on tärkeämpää kuin ääriarvosteluiden lukeminen.

Yksi luotettavan majoituspaikan merkki on arvostelut, olivatpa ne sitten somessa, vuokrausalustalla tai kohteen omilla verkkosivuilla. Toki majoittajana tiedän, että jos majoituskohde on uusi, arvosteluja ei ole vielä ehtinyt kertymään. Alku onkin majoittajana usein se vaikein vaihe. On kuitenkin varsin helppo selvittää, kuinka kauan majoituskohde on ollut markkinoilla ja minkä verran tuohon aikaan nähden on arvosteluja kertynyt.

Voiko palautteeseen sitten luottaa? Arvosteluja lukiessa voi saada keskiarvoisen käsityksen majoituspaikasta. Mukaan mahtuu aina myös Kaikestavalittajia, joten siksi keskiarvon seulominen on tärkeämpää kuin ääriarvosteluiden lukeminen. Suuri yleisö on aina oikeassa. Jos otanta on 100 arvostelua ja keskiarvo on 4/5, voi siihen jo melko hyvin luottaa. Jos otanta on puolestaan kolme majoittujaa, joista kaksi antaa paikalle täydet pisteet ja yksi haukkuu paikan aliseen helvettiin, jokainen voi käyttää omaa harkintakykyään johtopäätösten tekemisessä.

6 Hinnoittelu

Jos hinta on aina sama, aiheuttaa se epäilyksiä siitä, että majoittuja maksaa liikaa.

Eräs luotettavan majoituksen merkki on älykäs hinnoittelu. Jos hinta on aina sama summa, tällöin se herättää ainakin itsessäni epäilyksiä. Viisas majoittaja tietää, että sesonkiaikaan hinnat ovat korkeampia. Viisas majoittaja tietää senkin, että arkipäivisin hinta on matalampi kuin viikonloppuna tai pyhäpäivänä. Jos hinta on aina sama, aiheuttaa se epäilyksiä siitä, että majoittuja maksaa liikaa.

Majoittujan täytyy pystyä itse vaikuttamaan majoituksensa hintaan valitsemalla ajankohta, joka hänen budjettiinsa ja tarpeisiinsa sopii. Esimerkiksi työmatkalaisen majoituksen hinta tiistaina ei voi olla samansuuruinen kuin kuuden hengen juhlaporukan majoitus lauantaina. Jos on, tällöin joko työmatkalainen maksaa naurettavan paljon liikaa tai viikonloppuryhmä liian vähän. Jos toinen asiakas syö “toisen pussista”, se on moraalisesti arveluttavaa sekä majoittujan että majoittajan näkökulmasta, eikä anna tällöin luotettavaa kuvaa majoituskohteesta tai majoittajasta.


Olet lukemassa artikkelia: “Ällötyksestä ilahtumiseen! Näin varmistat, että vuokramajoitus ei tuota sinulle pettymystä.”

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Vuokraa Savukallio off-grid-mökki »


Kysyvä ei tieltä eksy

Tyhmät kysymykset ovat sellaisia, joihin on jo annettu vastaus, mutta yksilö ei ole jaksanut nähdä vaivaa lukeakseen vastauksia.

Majoittujan on hyvä avata suunsa, jos mielessä pyörii kysymyksiä tai pelkoja majoitukseen liittyen. Jos olet esimerkiksi saanut joskus huonoa kokemusta tahraisista peitoista ja nukkavieruista tyynyistä, ei ole lainkaan asiatonta kysyä petivaatteiden kuntoa, koska ne on viimeksi pesty tai uusittu. Vastuuntuntoinen ja rehellinen majoittaja pystyy kyllä vastaamaan näihin kysymyksiin helposti ja selkä suorana. Luotettavan majoittajan asiat ovat kunnossa, eikä hänen tarvitse peitellä tai pimittää tietoa.

Onko olemassa tyhmiä kysymyksiä? Vanha viisaus sanoo, että ei. Ajattelen, että se on tavallaan totta ja tavallaan ei. Tyhmät kysymykset ovat sellaisia, joihin on jo annettu vastaus, mutta yksilö ei ole jaksanut nähdä vaivaa lukeakseen vastauksia.

Puhuuko raha vai palvelualttius

Jos ainoastaan raha puhuu, sen näkee yleensä jo heti kohteeseen tullessa. Jos majoittuja haluaa imeä vuokrarahasi keinolla millä hyvänsä, hän on todennäköisesti tehnyt suureelliset esittelytekstit ja yliampuvat kuvat sellaisilla kuvakulmilla, että niitä on vaikea tunnistaa samaksi kohteeksi.

Majoituskohteesta voi päätellä paljon ennakkoon, kun tarkkailee TOP6 luotettavan majoituksen kriteereitä. On kuitenkin tekijöitä, jotka selviävät konkreettisesti vasta majoituskohteeseen saapumisen jälkeen. Ensivaikutelma on tärkeä ja siihen kuuluu mm. paikan löytäminen (saapumisohjeet), avaimen löytäminen (sisäänkirjautumisohjeet) ja ensivaikutelma, kun astut kohteeseen sisään. Ensivaikutelma syntyy sekunneissa ja minuuteissa.

Ensivaikutelma on aistien yhteispeliä. Miltä kohteessa näyttää ja tuoksuu? Puhtaalta, ummehtuneelta, siistiltä, tunkkaiselta? Millainen valaistus kohteessa on? Mihin lasken laukut ja riisun päällysvaatteet. Kun kävelen tilaan, mihin huomioni kiinnittyy? Tarkkaileppa seuraavalla kerralla sitä havainnointiprosessia, mikä sinussa tapahtuu astuttuasi majoituskohteeseen ensi kertaa. Usko tai älä, mutta silläkin on suuri merkitys ensivaikutelmaan, saapuuko majoittuja kohteeseen nälkäkiukkuisena vai kylläisenä!

Se ei suinkaan johdu kohteen tasosta -vaatimatonkin taso voi olla juuri sitä, mitä asiakas odottaa, etsii ja kaipaa.

Älykäs majoittaja on ottanut huomioon ensivaikutelmaan liittyvät tekijät. Älykäs majoittaja panostaa palvelualttiuteen, siisteyteen ja toimivuuteen. Jos ainoastaan raha puhuu, sen näkee yleensä jo heti kohteeseen tullessa. Jos majoittaja haluaa imeä vuokrarahasi keinolla millä hyvänsä, hän on todennäköisesti tehnyt suureelliset esittelytekstit ja yliampuvat kuvat sellaisilla kuvakulmilla, että niitä on vaikea tunnistaa samaksi kohteeksi. Ei-älykkään majoittajan saa kiinni siinä hetkessä, kun majoittajan ensivaikutelma on huono. Se ei suinkaan johdu kohteen tasosta -vaatimatonkin taso voi olla juuri sitä, mitä asiakas odottaa, etsii ja kaipaa. Se johtuu siitä, että majoittaja on höynäyttänyt majoittujaa vuokraamaan kohteensa väärillä tiedoilla, sillä ainoa mikä puhuu, on raha.

Onko asiakas aina oikeassa? Ei ole. Mutta asiakkaan tunteet ovat aina tosi aitoja.

Älykäs majoittaja tietää senkin, että ei ole kenenkään edun mukaista saada kohteeseen vuokralainen, jolle kohde on täysin sopimaton. Silloin negatiivisen palautteen virta on valtava, arvostelut syvältä ja sekä vuokralaisen että vuokranantajan paha mieli niin suuri, että majoittaja olisi paljon mieluummin jättänyt vuokrarahansa saamatta. Onko asiakas todella aina oikeassa? Ei ole. Mutta asiakkaan tunteet ovat aina tosi aitoja. Majoittaja voi ennaltaehkäistä epäsopivia majoittujia kirjoittamalla vuokraprofiiliin selkeästi esille sen, kenelle majoitus sopii ja ei sovi. Tässä on tarpeen olla raatorehellinen.


Olet lukemassa artikkelia: “Ällötyksestä ilahtumiseen! Näin varmistat, että vuokramajoitus ei tuota sinulle pettymystä.”

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Kestääkö kantti? Talvimökkeily sähköttömästi voi olla extreme-kokemus. »


 

Älä toimi oman lomasi sabotoijana

Olosuhteet voivat olla renki tai isäntä, jokainen tekee siinä oman henkilökohtaisen valintansa.

Olen majoittajana nähnyt sitäkin, että majoittujan menneisyydessä kokemat epäonnistuneet majoitukset tekevät hänestä kärkkään. Tunnevyyhti saattaa purkautua kärjistetysti, vaikka vuokrakohde olisikin vaihtunut ja epäonnesta olisi aikaa. Majoittajana aggressiiviset palautteet onkin hyvä jättää omaan arvoonsa ja keskittyä puolustelun sijaan kysymään tarkentavia kysymyksiä ja olemaan pahoillaan asiakkaan kokemuksista (vaikka tietäisikin, että asiakkaan reaktion syynä ei oikeastaan ollut varsinainen kohde, vaan menneisyyden traumat).

Valitettavasti yhä löytyy majoittujia, jotka sabotoivat itse oman lomansa. He purkavat omaa piilotettua vihaansa tai patoutumaa majoittajaan tai majoituskohteeseen, helpottaakseen omaa sisäistä pahaa oloaan.

On myös hyvä kysyä itseltään, onko majoituksen tarkoitus keskittyä nauttimaan vai keskittyä valittamaan. Virheitä ja puutteita on maailma pullollaan. Lopulta onnellisuus on sisäinen tila, joka syntyy avoimesta sydämestä, kyvystä olla läsnä hetkessä ja kiitollisuuden etsimisestä asioista, jotka ovat kulloinkin käsillä. Olosuhteet voivat olla renki tai isäntä, jokainen tekee siinä oman henkilökohtaisen valintansa.


Olet nyt lukenut artikkelin: “Ällötyksestä ilahtumiseen! Näin varmistat, että vuokramajoitus ei tuota sinulle pettymystä”

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: Vuokraa Pöljänmylly »


Kiinnostaako Sinua kokea mökkielämys sähköttömässä eräpirtissä? Varaa mökkielämyksesi täältä:


Mitä pidit artikkelista? Jaa ajatuksesi kommenteissa!

Majoitus ja Muotoilu Silvast

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.